1ste graad B-stroom
Het 1ste leerjaar B is de ideale overgang van de basisschool naar het middelbaar voor leerlingen die 12 jaar worden voor 31 december van het schooljaar waarin ze willen starten en die het getuigschrift van het basisonderwijs nog niet hebben behaald. Ook 12- jarigen uit het vijfde leerjaar zijn welkom in 1B. In onze B-klassen zorgen we voor een nieuwe start in je schoolleven. In deze kleine klasgroep van 8 tot 10 klasgenoten hechten we bijzonder veel aandacht aan een begeleiding op maat, speciaal voor jou! We herhalen we de basisleerstof van het vijfde en zesde leerjaar. Alles kan meer op jouw tempo, al moet je zeker wel je best doen om je verder klaar te stomen op je verdere schoolcarrière.
De 21e eeuwse vaardigheden staan hierbij centraal.
De lessentabel in het eerste leerjaar bestaat uit 32 lesuren.
Klik hier voor de volledige lessentabel van de eerste graad.
In het eerste leerjaar, krijg je een algemene basisvorming van 28 lesuren. Daarin wordt, naast een aantal vakken die nog echt als een 'vak' georganiseerd worden, ook een groep van vakken onder de naam 'STEM' aangeboden. In het STEM-vak worden vakken als wiskunde, natuurwetenschappen en techniek voor een stukje apart, maar ook een beetje door elkaar (geïntegreerd) aangeboden doorheen een aantal projectjes. Wij geloven immers sterk dat je de onderlinge verbanden tussen de verschillende vakken veel beter begrijpt en aanleert wanneer je de vakken niet los van elkaar bekijkt. Dit is zeer belangrijk voor je latere toekomst. In de wereld van techniek houdt alles met elkaar verband en werken veel dingen samen. Op deze wijze word je dus nog beter voorbereid op later!
In het keuzegedeelte kan je meestal kiezen tussen een aantal workshops en dit 4 lesuren per week. Omdat de overgang van basisschool naar secundaire school een grote stap is, starten we het schooljaar met een workshop ‘Leren is organiseren’. Hierbij wordt veel aandacht besteed aan ‘leren met plezier’. Je leert organiseren en plannen, mindmappen en zelfstandig werken. Ook ‘leven met plezier’ staat in de kijker: samen met je klasgenoten bouwen aan een hechte klasgroep. We maken je ook ICT-wijs: tablets, laptops, internet, sociale media, je eerste stappen in programmeren, computertekenen, …. Na deze workshop hebben ze voor jou geen geheimen meer! In verdere workshops kan je kiezen tussen een aantal STEM thema's waar je op zoek gaat naar je talenten en je interesses. Maak je graag dingen, dan kan je in onze eigen 'Fablab' aan de slag met een lasercutter, een 3D-printer, programmeerbare robotjes, een CNC-machine, een drone, enzovoort. Experimenteer je graag met wetenschappen of elektrische schakelingen, dan vind je vast en zeker wel vanalles naar je zin! Tot slot kan je doorheen het schooljaar ook kiezen tussen workshops waarin je voor het eerst een werkstukje vervaardigt met hout, metaal of bouwsteentjes. Hier en daar zullen we je kennen en kunnen van de algemene vakken nog verder versterken en gaan we soms een tikkeltje verder. Het zorgt er allemaal voor dat je voldoende sterk bent om later makkelijk de wereld aan te kunnen en de juiste keuze kan maken in de volgende schooljaren!
In het tweede leerjaar van de B-stroom heb je 20 lesuren voor je algemene vakken. Je bouwt je basiskennis daarin verder op. Verder ga je 10 lesuren per week echt met verschillende technieken (STEM-technieken) aan de slag. Doorheen opnieuw verschillende projecten versterk je je kennis en vaardigheden op technologisch vlak en leer je jouw interesses ontdekken. 2 lesuurtjes per week kan je verder nog kiezen tussen aanvullende workshops waarin je je talenten verder kan ontplooien.
Tot slot: iedereen is anders en leert anders. Daarom besteden we heel veel aandacht aan je persoonlijk leertraject. Heb je extra ondersteuning of oefening nodig voor een lesonderdeel of loop je net voorop voor een bepaald vak: je leerkrachten zullen je tijdens de lesuren ondersteunen met extra’s op jouw maat!
STEM-technieken (toelichting GO!)
Exploratie - Observatie
‘Doordacht doen en denken met techniek’
De leerlingen die zich wel eens de vraag stellen hoe een toestel werkt, de leerlingen die graag zelf de handen uit de mouwen steken, de leerlingen die hun eigen uitvinding écht willen maken … die leerlingen zitten goed in de basisoptie STEM-technieken.
In STEM-technieken leren ze hun eigen systeem te bedenken (ontwerpen) en ze zetten daar met overtuiging hun creativiteit voor in. Ze worden ertoe uitgedaagd zelf te onderzoeken welke keuzes ze kunnen maken (‘Welke grondstoffen, gereedschappen, machines … zal je gebruiken … ?’). Ze zullen hun eigen systeem op een veilige en doordachte manier maken. Met het uittesten en, indien nodig, het verbeteren van hun systeem, maken ze de cirkel rond.
Om inspiratie op te doen, zullen de leerlingen ook dagdagelijkse systemen onderzoeken. Ze gebruiken hiervoor wiskunde en wetenschappen. Om de taal van de technologie te leren begrijpen, lezen ze ook handleidingen, plannen, tekeningen … Want een echte denker en doener benut al zijn talenten.
Wanneer ze kennis hebben gemaakt met al deze mogelijkheden, zullen de leerlingen al een heel ander beeld hebben van alle beroeps- en studiemogelijkheden waarbij ze deze talenten kunnen inzetten. Met deze basisoptie worden ze uitgenodigd om met hun leraren op weg te gaan en hun talenten binnen STEM-technieken te ontdekken en verder te ontwikkelen.
Lessentabellen 1ste graad B
VAK |
1B |
2B (2023-2024) |
Levensbeschouwing | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
STEM | ||
Wiskunde* | 4 | 3 |
Natuurwetenschappen* | 2 | 2 |
Techniek* | 2 | 2 |
Artistieke vorming MO/PO (STEAM)* | 2 | 0 |
STE(A)M project | 3 | 0 |
Nederlands | 5 | 4 |
Frans | 2 | 2 |
Engels | 1 | 1 |
Maatschappelijke vorming | 3 | 2 |
TOTAAL | 28 | 20 |
Keuzegedeelte STEM | 2 | 0 |
Keuzegedeelte differentiatie/VOLT | 2 | 2 |
Basisoptie: STEM-technieken | 0 | 10 |
ALGEMEEN TOTAAL | 32 | 32 |